Katedra Pedagogiki Kultury

Rozwijanie preferencji muzycznych dzieci klasy trzeciej w ogólnokształcącej szkole podstawowej

Autor: Anna Szatkowska
Temat pracy: Rozwijanie preferencji muzycznych dzieci klasy trzeciej w ogólnokształcącej szkole podstawowej
Rodzaj pracy: licencjacka
Rok obrony: 2013
Promotor: dr Paweł Trzos

Praca jest opracowaniem wyników badań edukacyjnych skoncentrowanych na analizie przedmiotu badań, jakim uczyniono preferencje muzyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym analizowane w zakresie brzmień instrumentów muzycznych. Główny cel badań doprowadził do uzyskania i analizy wskaźników dotyczących możliwości diagnozy predyspozycji dziecka w tym zakresie oraz optymalizacji wczesnoszkolnego kształcenia muzycznego dzieci z uwzględnieniem ich preferencji barwy instrumentalnej.

Problem główny badań własnych został wyrażony w pytaniu: Jakie są możliwości diagnozy preferencji muzycznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym w klasie III ogólnokształcącej szkoły podstawowej? Analizowano dane w odniesieniu do szczegółowych problemów badawczych skoncentrowanych na aspektach: 1) jakościowego rozkładu preferencji barwy instrumentalnej dzieci w klasie III ogólnokształcącej szkoły podstawowej, 2) ilościowego rozkładu preferencji barwy instrumentalnej dzieci w klasie III ogólnokształcącej szkoły podstawowej, 3) sposobów diagnozy predyspozycji uczniów do nauki muzyki w zakresie preferencji muzycznych (w tym preferencji barwy instrumentalnej), 4) ewaluacji wiedzy i praktyk muzycznego edukowania dzieci w odniesieniu do organizacji zadań optymalnego i zindywidualizowanego wczesnego kształcenia muzycznego w szkolnictwie ogólnokształcącym.

Jednym z narzędzi badawczych, jakie wykorzystano był Test Preferencji Barwy Instrumentalnej (ITPT) Edwina E. Gordona. Uzyskiwane wyniki dały obraz profilu preferencji uczniów w tym zakresie, ze wskazaniem wartości preferowania barwy i rejestru dźwięku konkretnego instrumentu muzycznego. Aplikacja testu E.E. Gordona wynikała z przyjętej problematyki badań własnych i jej podstawy teoretycznej ugruntowanej w Teorii Uczenia się Muzyki E.E. Gordona. O jakościowej charakterystyce profilu preferencji barwy instrumentów muzycznych wśród badanych dzieci świadczy aspekt preferowanej barwy dźwięków tych instrumentów oraz aspekt rejestru tej barwy. Zwrócono za Edwinem Gordonem także na to uwagę.

Problematyka, jaka została podjęta w tej pracy, jest ważna i aktualna. Przeprowadzone badania miały na celu analizę problematyki preferencji dziecka do nauki muzyki. Analiza indywidualnych upodobań dzieci w zakresie brzmienia instrumentów muzycznych pozwoli dodatkowo optymalizować organizację kształcenia muzycznego już na początkowym etapie. Stąd dalsza analiza możliwości uwzględniania predyspozycji dziecka także w tym zakresie powinna owocować wnioskami dotyczącymi właściwego i zindywidualizowanego planowania i oddziaływania dydaktycznego w wielu procesach edukacji muzycznej dziecka.