Katedra Pedagogiki Kultury

Aplikacyjność wybranych elementów teorii E. E. Gordona w zakresie audiacji wstępnej na przykładzie projektu Muzopolis

Autor: Joanna Magdalena Jesiotr
Temat pracy: Aplikacyjność wybranych elementów teorii E. E. Gordona w zakresie audiacji wstępnej na przykładzie projektu Muzopolis
Rodzaj pracy: licencjacka
Rok obrony: 2014
Promotor: dr Paweł Trzos

Praca jest opisem przeprowadzonych badań nad możliwością aplikacji wybranych elementów teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona w polskim nieformalnym środowisku edukacji muzycznej dziecka. Badaną grupę stanowił stały zespół osób uczestniczących w projekcie edukacyjno-badawczym MUZOPOLIS (tj. nauczyciele, rodzice oraz ich dzieci w wieku do 6 roku życia), którzy w ramach systematycznych zajęć poddawali sprawdzaniu strategię wczesnego rozwijania małego dziecka w oparciu o rozwój jego myślenia muzycznego. Stąd kategorią centralną badań była „audiacja wstępna” jako złożony proces wczesnego rozwoju muzycznego dziecka ujmowany w kontekście poznawczym, kulturowym i edukacyjnym. Analizowano stosowane praktyczne rozwiązania dziecięcego poznawania i realizacji struktur muzycznych wynikające z podstaw teorii rozwoju audiacji oraz postrzeganie związanych z tym szans i trudności przez uczestniczących w projekcie nauczycieli i rodziców. Wnioski z badań zaowocowały weryfikacją odpowiedzi na pytanie o możliwość aplikacji wybranych elementów teorii Gordona w pracy z małymi dziećmi.