Kandydaci
Kierunek Pedagogika, studia pierwszego stopnia
Moduł kształcenia do wyboru: Opieka nad dzieckiem i wczesne wspomaganie rozwoju
Nowoczesne rodzicielstwo jest wyzwaniem. To nie jest jedynie troska o dziecko, ale także projektowanie optymalnych warunków opieki, rozwoju i wczesnej edukacji. Wielkim projektem społecznym jest stworzenie klimatu i systemu wsparcia dla rodziny oczekującej dziecka, ale także - zwłaszcza w pierwszych latach jego życia - zapewnienie wysokiej jakości opieki nad dzieckiem i jego rodziną.
Rodzice są gotowi powierzać swoje potomstwo specjalistom, twórczym profesjonalistom o wysokich kompetencjach opiekuńczych oraz wychowawczych.
Te pedagogiczne studia skupiają się na umiejętnościach związanych z rozpoznawaniem potencjału dziecka i pomaganiem mu w procesach rozwoju. Absolwenci będą przygotowani nie tylko do pracy z najmłodszymi, ale również z ich rodzinami.
Absolwent zdobywa uprawnienia do wykonywania zawodu:
- wychowawca małego dziecka (w klasyfikacji zawodów nr 234202- Grupa elementarna 2342 – Specjaliści do spraw wychowania małego dziecka, w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2342 Early childhood educators), zgodnie z Krajowym standardem kompetencji zawodowych;
- uzyskuje przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć opiekuńczych i w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (akt. prawne w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci) na stanowiskach nie wymagających posiadania kwalifikacji nauczycielskich;
- uzyskuje uprawnienia do pracy w żłobku lub klubie dziecięcym a także sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w charakterze opiekuna dziennego lub niani na podstawie umowy o świadczeniu usług.
Potencjalne miejsca pracy:
- żłobki, kluby dziecięce (publiczne i niepubliczne) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
- placówki typu opiekuńczo-wychowaczego (np. DMDz.,Domy dla Matek z Dziećmi i Kobiet w Ciąży) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
- przedszkola (w tym z oddziałami integracyjnymi) oraz inne formy wychowania przedszkolnego na stanowisku osoby niebędącej nauczycielem (w tym pomocy nauczyciela) do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania dzieci (na podst. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe art. 15.1.; Rozp. MEN z dnia 21 maja 2001 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, § 14, ust. 2 załącznika nr 1, z późn. zm.);
- placówki handlowe oferujące rodzicom czasową opiekę nad dziećmi, hotele,pensjonaty, domy wczasowe - na stanowisku animatora;
- inne placówki oferujące opiekę i zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) w roli pedagoga - członka Zespołu WWRD;
- absolwent może pracować także jako dzienny opiekun, sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tyg. życia do ukończenia r 3 r. ż. oraz niania, sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie umowy o świadczenie usług (umowy uaktywniającej), a także tworzyć i prowadzić żłobek lub klub dziecięcy
Moduł przedmiotów kształcenia jest ważnym ogniwem procesu integralnego przygotowania absolwenta do przyszłej pracy zawodowej.
W zajęciach (obowiązkowych i dodatkowych) poza kadrą akademicką uczestniczą także specjaliści reprezentujący obszar środowiska społeczno-gospodarczego.
Czekamy na Ciebie!