Katedra Pedagogiki Kultury

Zaproszenie

We współczesnych czasach jesteśmy świadkami nieustannych przemian. Dokonują się one w życiu społecznym, gospodarczym, politycznym i kulturalnym, modyfikując istniejący obraz postrzegania wartości rodzicielstwa i rodziny jako środowiska społecznego „stawania się”. Żyjemy w rzeczywistości, w której wizja człowieka jest niespójna i rozproszona. Przemiany te zachodzą także w najbardziej naturalnym środowisku wychowania - w rodzinie. W szczególności dotyczą one zmian w postrzeganiu tradycyjnego i zmieniającego się wciąż modelu pełnienia ról rodzicielskich i małżeńskich, tożsamości rodzicielstwa i rodziny rozumianej jako wspólnota naturalnego wrastania i wzrastania. Konsekwencje tych przemian dostrzegane są w przestrzeni społeczno-edukacyjnej, co ma także swoje odzwierciedlenie w obszarach prowadzonych przez naukowców badań. W obliczu tych zmian coraz częściej odczuwa się potrzeba (re)konstrukcji pojęć, których zmieniające się znaczenia okazują się istotne dla teorii i praktyki współczesnych badań, skoncentrowanych nie tylko w obszarze pedagogiki rodziny, ale także historii i teorii wychowania, socjologii i filozofii wychowania, a także pedagogiki społecznej. 

Celem konferencji jest podjęcie dyskusji nad interdyscyplinarną, wielowątkową problematyką rodziny i jej uwarunkowań społeczno-kulturowych. Zdajemy sobie sprawę, że potrzebne jest takie ujęcie, które ukaże rodzicielstwo i rodzinę w sposób wieloaspektowy, dynamiczny. Wobec tego, naszym celem jest próba ukazania tradycji wychowania w rodzinie, współczesnej kondycji rodziny, ale także zwrócenie uwagi na tendencje rozwojowe i kierunki ewentualnych przeobrażeń, szans i wyzwań, przed jakimi stoi współczesna rodzina.

Do udziału w konferencji serdecznie zapraszamy:

  • naukowców,
  • przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych, którzy podejmują w swoich badaniach problematykę rodzicielstwa i rodziny, a także
  • praktyków, którzy swoją pracę zawodową koncentrują wokół powyższych zagadnień.

W dyskusji nad proponowanymi obszarami będziemy odwoływać się zarówno do teorii, aktualnych wyników badań naukowych, jak również do praktyki edukacyjnej.