Katedra Badań nad Edukacją Estetyczną

Poziom umiejętności muzycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym

Autor: Anna Opalińska
Tytuł: Poziom umiejętności muzycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym
Rodzaj pracy: licencjacka
Rok obrony:2016
Promotor: dr hab. Beata Bonna

Przedmiotem badań własnych są umiejętności muzyczne w młodszym wieku szkolnym. Celem badań własnych było rozpoznanie warunków dla stymulowania kompetencji muzycznych wśród uczniów. 
W rozdziale pierwszym została zawarta analiza literatury. Opisano w nim zagadnienia teoretyczne dotyczące rozwoju umiejętności muzycznych. Zwraca się również uwagę na uwarunkowania tych kompetencji oraz ich stymulację w oparciu o Polską koncepcję edukacji muzycznej oraz teorię Edwina Eliasa Gordona. Przytacza się również wymagania obowiązującej podstawy programowej w celu późniejszego porównania poziomu umiejętności muzycznych do aktualnych wymogów. 
Rozdział drugi został poświęcony metodologii badań. Poziom umiejętności jest badany w zakresach: melodii, wysokości dźwięków i tonalności; tempa i rytmu; harmonii, dynamiki, nastroju oraz określania typu budowy utworu. Opracowując hipotezy badawcze, wysunięto wniosek, że dzieci w młodszym wieku szkolnym cechuje zróżnicowany poziom umiejętności muzycznych. Uznano również, że zmienna miejsce zamieszkania różnicuje poziom umiejętności uczniów (dzieci z miasta osiągają lepsze wyniki w badaniach) oraz zmienna płeć nie różnicuje poziomu umiejętności uczniów. 
Wyniki badań wykazały, że najwyżej ocenione umiejętności muzyczne zauważalne są w zakresie barwy, harmonii, dynamiki, nastroju i określania typu budowy utworu. Zauważono, iż miejsce oddziaływania nie różnicuje poziomu umiejętności w badanym zakresie (na korzyść uczniów z terenu wiejskiego). Zgodnie z drugą hipotezą badawczą płeć nie różnicuje zdolności muzycznych w zakresie tempa i rytmu. Zbadano poziom działań muzycznych w zakresie harmonii, dynamiki, nastroju oraz określania typu budowy utworu. Wnioski sugerują konieczność dalszej analizy podjętej problematyki badań.